Yhä useampien häiden suunnitteluun osallistuu ammatikseen tapahtumia suunnitteleva koordinaattori tai hää- ja juhlasuunnittelija. Naimisiin menee keskimäärin yli kolmikymppisten sukupolvi, joka on tottunut käyttämään palveluita myös arjessaan, miksei myös juhlassa.

Koska osan palveluiden valinnoista tai ainakin alustavista ehdotuksista tekee hääsuunnittelija, jokaisen hääalalla toimivan yrityksen kannattaa markkinoida omia palveluitaan myös hääsuunnittelutoimistoille sen lisäksi että palveluita tehdään tunnetuksi loppukäyttäjille eli hääpareille ja heidän läheisilleen. Brändin kokonaisvaltainen rakentaminen on entistä tärkeämpää, sillä hääsuunnittelijan tai häästailistin haarukoimista vaihtoehdoista helpoimmin valituksi tulee se palvelu, jolla on vahva näkyvyys hääalan medioissa ja somessa.

Suomalainen häästailaus ponnistaa myös vientituotteena maailmalle. Esimerkiksi Nord & Mae on suomalaistaustainen, tarkasti muotoiltu brändi, jonka avulla pohjoismaista osaamista ja tyyliä markkinoidaan eksotiikkaa etsiville hääpareille ympäri maailmaa.

Vaikka hääsuunnittelijoita on Suomessa toiminut jo parikymmentä vuotta, vasta hiljattain joukko hääsuunnittelijoita järjestäytyi alaa kehittäväksi ja koordinoivaksi yhdistykseksi. Vuonna 2017 perustetun Suomen Hääsuunnittelijat ry:n tarkoitus on luoda näkyvyyttä hääsuunnittelulle ja tuoda esille suomalaisten hääsuunnittelijoiden vahvaa ammattiosaamista ja tarpeellisuutta. Lisäksi yhdistyksen tavoitteena on kehittää alalle ammattikoulutusta. Näytteenä osaamisestaan Hääsuunnittelijat järjestivät huhtikuussa 2018 hääalan ensimmäisen yhteisen Häägaalan Ravintola Sipulin talvipuutarhassa, joka kokosi 100 alan tekijää ja toimijaa juhlimaan ja verkostoitumaan.

Kuva Oka Morikawa

> Etsi Hääsuunnittelijoita Häät.fissä

> Lue lisää: Hääsuunnittelijan palkkaaminen maksaa mutta rahalle saa vastinetta ja säästöä

> Katso kuvat: Häägaala 2018: Rakkaudella sinun 

 

Email to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn

Kommentoi