Tavoitat

Maria ja Mikael menevät naimisiin, kun Maria on täyttänyt 31 vuotta ja Mikael on 33-vuotias. He ovat avopari, joka on ollut kihloissa noin 2 vuotta ja seurustellut noin 4,5 vuotta ennen avioon astumista.

kenelle_graafi_teks_musta

90 paikkakorttia
Marian ja Mikaelin hääjuhlan budjetti on 7.000–8.000 euroa. Ystäviltä he ovat kuulleet useimpien hääbudjetin asettuneen 3.000 ja 10.000 euron välille, vaikka ovat he kerran olleet vieraina yli 20.000 euroa maksaneissa häissä.
Suurimman siivun Marian ja Mikaelin budjetista lohkaisee juhlapaikka ja tarjoilut. Marian ja Mikaelin vanhemmat ovat luvanneet auttaa paria häiden kustannuksissa, ja tuoreen asuntolainan lyhennykset mielessään he ottavat avun mielellään vastaan. Ystäväpiirin pariskunnista kuitenkin noin puolet on halunnut ehdottomasti maksaa omat häänsä kokonaan itse, mutta melko harva on turvautunut häitä varten otettuun lainaan.

Elokuinen hellepäivä
Maria ja Mikael menevät naimisiin elokuisena lauantaina kotikaupunkinsa kirkossa, heidän vihkivalojaan on kutsuttu todistamaan 90 vierasta.

Tilastokeskuksen tietojen mukaan noin puolet vihkimisistä suoritetaan kirkollisesti, puolet siviilivihkimisenä. Jos jompikumpi siviilivihityistä kuuluu kirkkoon, saatetaan hääpäivänä hyvinkin nähdä kirkollinen avioliiton siunaaminen, joka ei juuri eroa varsinaisesta vihkikaavasta. Heinä-elokuu on suosituinta aikaa juhlia häitä Suomessa, muita vilkkaita vihkikuukausia ovat toukokuu, kesäkuu ja syyskuu. Vuonna 2015 viiden vilkkaimman kuukauden aikana solmittiin 64 % avioliitoista.

Kahden vuoden projekti
Maria on suunnitellut parin häitä aktiivisesti kaksi vuotta ennen h-hetkeä. Suunnitelmat olivat jo pitkällä ja moni asia valmiiksi hankittuna tai valittuna ennen kuin hän pääsi varaamaan vihkikirkon vuotta ennen häitä.

Media mukana häiden suunnittelussa
Maria bloggaa aktiivisesti hääsuunnitelmistaan ja on hyvin verkostoitunut muiden morsianten kanssa. Hän etsii tietoa ja ostovinkkejä kotimaisista häämedioista ja seuraa tarkasti myös ulkomaisia hääblogeja ja lehtiä. Maria ehtii käydä useammilla häämessuilla kaksivuotisen suunnitteluperiodinsa aikana, ja Mikaelkin on käynyt joissakin tapahtumissa.

Maria ja Mikael ovat diginatiivia sukupolvea, joka viettää paljon aikaa Internetissä ja etsii aktiivisesti tietoa verkosta lähes kaikkiin ostopäätöksiinsä. Tutkimus kertoo lisäksi, että hääparit etsivät tietoa häiden suunnitteluun suomalaisista häälehdistä (67 %) ja ulkomaisista häälehdistä (21 %).
Aivan viime vuosina sosiaalisen median rooli suomalaisten elämässä on korostunut merkittävästi. Yrityksiä seurataan esimerkiksi Facebookissa (54,2 %), Twitterissä (53 %) ja LinkedInissä (59,2 %). Myös ostovinkkejä ja suosituksia etsitään netistä, erityisesti Facebookista (21,9 %) ja Pinterestistä (20,9 %). Visuaalista inspiraatiota puolestaan haetaan ennen kaikkia Pinterestistä (82,1 %) ja Instagramista (54,5 %).

Avioituminen on suosittua
Avioituminen on ollut aiempaa suositumpaa 2000-luvun Suomessa. Erityisen suosittuja vihkipäiviä ovat olleet erikoiset päivämäärät kuten 08.08.08 tai 12.12.12. Vuosina 2013-2017 avioliiton solmi vuosittain keskimäärin 26.603 paria.  Lisäksi vuonna 2017 laki mahdollisti ensimmäistä kertaa myös samaa sukupuolta olevien avioliitot, joita ensimmäisen vuoden aikana solmittiin 554 kappaletta.

Marian ja Mikaelin avioliitolla on hyvät mahdollisuudet kestää läpi elämän, vaikka yleisesti luullaan että yli puolet avioliitoista päättyy eroon. Vuoden 2017 avioeronneisuuden mukaan naisen ensimmäinen avioliitto päättyy eroon 38 prosentin todennäköisyydellä.

Löydä tehokas resepti onnistuneeseen myyntiin. Katsot vaihtoehdot RATKAISUT-osiosta.

Email to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn